Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW 540IA Touring 2001  (läst 16373 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #15 skrivet: oktober 27, 2015, 21:38:47 »
Verkar inte ha blivit någon framgång efter smörjande. Ska se om jag kan komma åt lite mer och låta det verka ännu mer!

Har nu även istort sett bestämt mig för att göra ett försök hos besiktningen innan låda plockas ned.

Då bilen stått en längre tid tänkte jag att det är vettigt att kolla bromsarna lite.

En hel del ytrost på skivorna sen den stått, tror att det försvinner efter ett par hårdare inbromsningar. Beläggen verkar ta jämt och fint över hela skivan på båda sidorna. Verkar dock vara något skeva och slitna.


Beläggen börjar bli slitna. Men oken och glidpinnarna var i riktigt fint skick, så det var positivt! :)


Det kliade verkligen i fingrarna att lägga på lite färg, men fick avstå denna gång. Men det kommer troligtvis beroende på utgången hos besiktningen :)

ABS-lampan verkar ha slocknat nu (peppar, peppar...)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #16 skrivet: oktober 28, 2015, 18:25:27 »
Ser bra ut. Bra om du slipper köpa nytt på ett tag, men annars är bromsar ganska billigt till 540.


Jag har bytt skivor och belägg runt om på min och passade på att måla oken och centrumen på bromsskivorna med silverfärgad hammarlack. Det håller jättebra och ser otroligt mycket trevligare ut + är lättare att hålla rena.

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #17 skrivet: oktober 28, 2015, 22:40:42 »
Ser bra ut. Bra om du slipper köpa nytt på ett tag, men annars är bromsar ganska billigt till 540.

Jag har bytt skivor och belägg runt om på min och passade på att måla oken och centrumen på bromsskivorna med silverfärgad hammarlack. Det håller jättebra och ser otroligt mycket trevligare ut + är lättare att hålla rena.
Tackar! Ja, det känns lite bort prioriterat för tillfället. Får se hur länge jag orkar med att åka med skeva skivor, är verkligen superallergiskt mot vibrationer  :o

Jag har verkligen lust att måla upp det nu, men det får bli något att pyssla med när lådan är på reparation tänkte jag :)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #18 skrivet: oktober 28, 2015, 22:41:14 »
Var iväg och besiktade den idag.
Det slutade med hela 18 poäng, men ändå bättre än väntat på något vis :lol:



Som jag ser på det:
- Justering av ljuset är rätt enkelt.

- Handbromsen är troligen nya backar som behövs.

- Avgasvärdena är jag lite osäker på, men jag har en felkod på en vevaxelgivare. Vet inte om det spelar något större roll. Får bli en grundlig service och byta stift. Jag har en flong ny lambda-sensor liggandes dessutom :)
Den är dessutom inte riktigt så pigg som jag tycker den borde vara.

- Naturligtvis började ABS- och antisladdlampan lysa precis när jag åkte iväg. Det som var lite knepigt att när alla lampor var släckta och jag bromsade typ skorrar (typ ABS-känsla) det i pedalen med jämna mellanrum. Det följer också farten. Sedan när det började indikera fel slutade skorret och pedalen var som en vanlig bil. Dock märks det att skivorna är skeva.
Så det är väl konstaterat att något är galet med ABS-enheten.

- Det sitter som sagt coilovers fram på den. Det gillades inte! De fjädrar nämligen ingenting alls, bara däcken som "fjädrar" när man gungar på bilen! :lol: När man kör så smäller det i hela bilen vid minsta gupp eller ojämnhet.

- Till sist märkte jag att servon tar väldigt ojämn. Ibland fullt ös och ibland är den sjukt tungstyrd.

Några lite dyrare grejer är det ju, men det är nog värt att försöka rädda den ändå! :)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10079
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #19 skrivet: oktober 29, 2015, 09:05:11 »
Tråkigt med så många vetande punkter med också bra, på det visset vet du exakt vad du ska göra för återställa listan till 0 punkter.
Du har en del att göra men med vilja kan man går långt och det har du säkert. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #20 skrivet: oktober 30, 2015, 14:29:28 »
Det är ju några punkter som är lite jobbiga, men annars är det grejer jag enkelt fixar :)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #21 skrivet: november 14, 2015, 21:12:45 »

Haft mycket annat att gör så det går rätt långsamt, men målet nu är att försöka få ner lådan innan jul! :)


Hämtade häromdagen en uppsättning M-sport framdämpare och fjädrar från en 540 touring till ett MYCKET förmånligt pris. :)



Jobbar även på att hitta en bättre begagnad sekundär bränslepump samt en servopump.

Kan även nämna att jag lyckats få tag i en lucka som är i hyffsat skick. Den går troligen att rädda med lite jobb, vilket det kan vara värt då den var billig :)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #22 skrivet: december 01, 2015, 17:25:36 »

Fick en liten teaserbild från en god vän igår kväll efter att han hämtat lite godis åt mig ;) Ibland ska man ha lite flax + kyla och hitta de fina fynden :D

Den behöver lite kärlek i form av spricklagning och lack, men det känns inte som något större hinder ;)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #23 skrivet: februari 24, 2016, 18:50:20 »

Nu så! Efter lite drygt 6 månader har jag äntligen fått tummen ur att börja ta tag i det största bekymret hos denna bil. Nämligen lådan.


Passade på att byta kamaxelgivaren på bank 1, som jag fått felkod på, innan jag började riva ner lådan.. Gick snabbt och smidigt, felkoden borta. Får dock en felkod på kamaxelstyrningen, ska gräva djupare i det lite senare.


gamla (eftermarknadsgivare) vs bättre beggad BMW originalgivare.



Hissade upp bilen i fredags och sprayade 5-56 på istort sett alla skruvar och muttrar jag kunde hitta.


Up in the air!



Bultarna till avgassystemet var riktigt sönderrostade. Fick inget grepp överhuvudtaget. Tigersågen åkte fram och avgassystemet var nere på 10 minuter :cool:


Grova grejer, tillverkat i ett stycke ända från grenrören.



Lådan är äntligen nere! ca 4,5h effektiv skruvtid. Imponerad över att det gick såpass smidigt förutom ett smärre missöde med ett par skruvar till sprängkåpan. Någon ingenjör tyckte det var jättelämpligt att sätta mutter på baksidan istället för att gänga i godset.


100kg ZF 5HP24



Tycker dock att det är lite märkligt att det sitter en ZF 5HP24 i den eftersom den är specad till ett max vrid av 420Nm. Motorn M62B44TUB (Vanos) ska leverera 440Nm.
Det verkar ha suttit två olika lådor i E39 540. ZF 5HP24 och 5HP30. Den senare är specad till ett max vrid. av 560Nm.
Slog en pling till BMW. De kunde inte svara på varför det var specat så, men enligt chassinr så är det den lådan som ska sitta i min bil.


Har även varit iväg och lämnat lådan för isärplockning! :)



Ska delvis vara med och skruva både när den ska isär och ihop. Tekniknörden inom mig är riktigt nyfiken på hur det fungerar och ser ut inuti ;) Ska försöka ta lite bilder under tiden.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10079
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #24 skrivet: februari 24, 2016, 19:10:44 »
Du har haft en del att göra verkar det som. ;)
Bra att du delta i nerplockning av växellådan, alltid bra att ser hur den fungerar och kanske nästa gång kan du göra det själv.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #25 skrivet: februari 24, 2016, 21:05:05 »
Väldigt bra jobbat !!

M-sportdämparna är mycket trevliga, de sägs vara Sachs Super-touring med BMW-märkning.


Tänkte på växellådan: det är väl inte bara låg nivå på oljan? (lite sent påtänkt, jag vet  :P  - men ändå)


Ventilkåporna ser svarta ut? Ommålade? Är släpskenorna bytta i den? Du har en M62TUB44 med Vanos tror jag, väldigt trevlig motor. Jag har M62B44 (utan Vanos), trevlig den också - och lika stark - men inte lika lättkörd på låga varv. Vanosmotorn känns betydligt starkare på låga varv.


Misstänker att justeringsskruvarna i dina strålkastare är av, och misstänker att en katalysator givit upp? Det hade ena på min också, bytte till en universal för 7 år sedan - har fungerat fint sedan dess.

Får du ordning mekaniskt, och småfelen + en polering/fix av smårosten, så har du en bil som du kommer åka enormt trevligt i.

Min bil hade också elstyrda komfortstolar, men jag har bytt till sportstolar först och sedan en uppsättning svarta M5-stolar heritage som jag kom över till ett vettigt pris.


Bra jobbat !!

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #26 skrivet: februari 24, 2016, 22:06:33 »
Du har haft en del att göra verkar det som. ;) Bra att du delta i nerplockning av växellådan, alltid bra att ser hur den fungerar och kanske nästa gång kan du göra det själv.

Hehe, det blir lite pyssel.
Ja, eftersom jag snart är utbildad maskiningenjör är det passande att försöka förstå hur dom har tänkt :)



Väldigt bra jobbat !!

M-sportdämparna är mycket trevliga, de sägs vara Sachs Super-touring med BMW-märkning.

Tänkte på växellådan: det är väl inte bara låg nivå på oljan? (lite sent påtänkt, jag vet  :P  - men ändå)

Ventilkåporna ser svarta ut? Ommålade? Är släpskenorna bytta i den? Du har en M62TUB44 med Vanos tror jag, väldigt trevlig motor. Jag har M62B44 (utan Vanos), trevlig den också - och lika stark - men inte lika lättkörd på låga varv. Vanosmotorn känns betydligt starkare på låga varv.

Misstänker att justeringsskruvarna i dina strålkastare är av, och misstänker att en katalysator givit upp? Det hade ena på min också, bytte till en universal för 7 år sedan - har fungerat fint sedan dess.

Får du ordning mekaniskt, och småfelen + en polering/fix av smårosten, så har du en bil som du kommer åka enormt trevligt i.

Min bil hade också elstyrda komfortstolar, men jag har bytt till sportstolar först och sedan en uppsättning svarta M5-stolar heritage som jag kom över till ett vettigt pris.

Bra jobbat !!


Tackar! :)

Sedär! Köpte dom mest för att det var bra pris på dom. 200kr inkl. allt ska man inte klaga på ;)

Det hade ju varit lite surt om det var så
:P Kanske inte finns någon övervakning på det viset till lådan?
Fast jag känner han som ska hjälpa mig fixa lådan och han hade någon teori om att antingen ventilen till backen var dålig och/eller lamellpaketet till backen.
Det gick inte att backa upp för en 2cm tjock planka, så något är inte bra. Oljan var väldigt svart när den tappades ur.


Det stämmer bra. Det är en M62TUB44. Det lilla jag har kört den så känns den urstark iallafall! :)
Tredje ägaren innan mig har skött den exemplariskt. Finns kvitton på över 20 tusen under tiden han ägde den, mestadels från BMW och Schmiedmann.
Däribland bytte han kedja, inkl. spännare och skenor vid 26k mil (gått ca 31k nu) Då målade han säkert om ventilkåporna.
Andra ägaren innan mig har tyvärr misskött den ganska hårt, struntat i att fixa stenskott, kört bottsänkt mm. därav är den ful kosmetiskt men fortfarande okej mekaniskt förutom lådan och handbromsen.
Han jag köpte den av hade tänkt att fixa till den innan han upptäckte att lådan var dålig.



Det låg faktiskt justerpinnar till en lykta i bilen, så troligen är den lyktan som inte går att justera dålig som du säger.

Nu är jag plockade av avgassystemet såg jag att katalysatorkakan bara var 2/3 av full storlek på bank 1. Jag hade även en felkod på kamaxelgivaren och kamaxelstyrningen, båda på bank 1, samt 2 koder på någon avluftningsventil eller dylikt när jag besiktade. Vet dock inte hur stor påverkan det hade på avgasvärdena. Jag tänkte få bort de felkoderna till att börja med.
Så alternativet blir nog en universal om det är fortsatt höga värden. Satte du universalen på samma ställe som original eller längre ner på systemet?

Ja, jag är redan riktigt förtjust i denna :) Har faktiskt fixat näst intill rostfria dörrar i samma färg och en förhållande vis rostfri baklucka. Så det är på gång :)
Det är lite mickel och det landar väl i slutändan på samma pengar som att köpa en färdig. Men eftersom jag gillar att hålla på och dessutom har begränsat i kassan varje månad som student får man ta det i steg :)

Det blev riktigt läckert med de sista M5-stolarna i din :) De ser ut att vara riktigt bekväma också! Brukar faktiskt hålla lite utkik efter sportstolarna, men inte så vanligt att de är svart skinn och full el.
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #27 skrivet: mars 02, 2016, 11:35:50 »

Fick ett samtal igår om att lådan redan var isärplockad :D Hade egentligen tänkt att vara med, men jag var bortrest i helgen. Så han passade på att plocka ner den för att beställa hem delar :)


Orsaken till att backväxeln slirade var att lamellerna hade slitits ut och då gjort att tryckkolven gått för långt. Det i sin tur gjorde att tätningsläppen skavts sönder mot ett spår.


Var bara och hämtade "blocket" så kunde inte ta några bilder på lameller eller det övriga innanmätet :P Ska se om jag kan ta några när jag ska hämta sprängkåpan.







Så till helgen blir det att göra rent allting och måla upp tråget.
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10079
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #28 skrivet: mars 02, 2016, 21:14:30 »
Trevligt när man kan en del av det, det hjälper. ;)
Verkar som du får det som en ny låda. vilken känsla! 8)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #29 skrivet: mars 05, 2016, 22:19:16 »
Trevligt när man kan en del av det, det hjälper. ;)
Verkar som du får det som en ny låda. vilken känsla! 8)

Förhoppningsvis blir det så gott som nytt :)



Fick även sprängkåpan och pumphuset till oljepumpen idag :) Passade bra eftersom jag inte hade hunnit göra rent "blocket". Skulle iväg och tvätta bilen så passade på att ta med grejerna till tvätthallen:)


15 år av smuts och oljestänk som klamrat sig fast.




Tillbaka hemma var det bara att blåsa bort allt vatten med tryckluft och börja maskera :)
För som vanligt kan jag inte låta bli att måla upp sakerna när det ändå är nere ;)



Före:




Efter:





Blev riktigt tjusigt ;)


Oljetråget får sig lite färg imorgon :)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

 

Reklampartners