Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Höga avgasvärden !  (läst 9493 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Höga avgasvärden !
« Svar #15 skrivet: april 24, 2016, 19:07:50 »
ja fast allt måste va inkopplad man får sticka in i kontaktstycke eller skarva in sig på kablarna
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Darrell_

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 10
Höga avgasvärden !
« Svar #16 skrivet: april 26, 2016, 16:17:01 »
ja fast allt måste va inkopplad man får sticka in i kontaktstycke eller skarva in sig på kablarna

Jag har felsökt bilen nu och det finns ju både kamaxelgivare och vevaxelgivare. Jag har för mig han nämnde vevaxelgivaren han gav felkod på.
Kan det då stämma överens med mina avgasvärden att dom blir höga pga givaren??

Utloggad Darrell_

• Junior Medlem
  • **
Höga avgasvärden !
« Svar #17 skrivet: maj 12, 2016, 20:57:37 »
Nu har jag besiktat bilen på nytt, och med kanonvärden denna gång! Felsökningen gav felkod på vevaxelgivaren.
Det som byttes innan besiktningen nu var vevaxelgivare, tändstift, luftfilter och bränsefilter.
Huvudsakligen givaren som ställde till det såklart.

Utloggad jinnarp

• Junior Medlem
  • **
Höga avgasvärden !
« Svar #18 skrivet: juni 07, 2016, 18:58:13 »
Hej. Har själv en 3,0 M3 som inte går igenom på värdena. Bilen har fått Storservice med alla oljor och filter byta. Har även bytt båda lambdasonderna och avgasvärdena skjuter fortfarande genom taket. Bilen går däremot som ett skott, lite svajande gång på lägre varv. Någon som har en teori? Sitter fullflöddes kattar på som är ca 2 år gamla. Jag börjar fundera på om någon mappat om boxen! Är detta ens möjligt på dessa bilar?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
Höga avgasvärden !
« Svar #19 skrivet: juni 08, 2016, 05:26:59 »
bäst du skriver med vilka avgasvärden du har då är det lite enklare att se vad som kan vara felet, svajande gång brukar juh ofta vara läckage på insugsidan.
mappa om boxen går väl alltid om man chipar bilen, byter man chip mot en mera anpassningsbar typ fekzen, vet inte om just fekzen har chip till s50 men det finns säkert andra som har.

Utloggad jinnarp

• Junior Medlem
  • **
Höga avgasvärden !
« Svar #20 skrivet: juni 08, 2016, 10:22:52 »
HC ligger runt 300 :-( sen kommer jag inte ihåg dom andra i huvudet. Den känns lite orolig på låga varv (om man lyssnar väldigt noga) svajar lite på varvet då, ungefär som när du sätter en vass kam i en motor. Men på gas går den jättefint, inga missar, tappar inte kraften och hänger av Porsche 993 på nurburgring (ägaren fråga vad som var gjort vid bilen eftersom han inte hängde med ens på rakorna).
Så jag funderar på om man mappat om den och inte tagit hänsyn till tillåtna avgasvärden då. Ska försöka lämna in den och få läst felkoder. Men om mappningen är ändrad lägger den väl inga koder?

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
Höga avgasvärden !
« Svar #21 skrivet: juni 09, 2016, 05:21:33 »
gött att den går så bra ;)
ja du bäst att kolla me förra och kanske ännu tidigare ägare om vad som kan vara gjort med bilen.
är mjukvaran ändrad kommer den inte felkoda på nåt speciellt så sett men diagnos är alltid bra att börja men.
med hc på 300 kan man gissa insugsläcka, lambdasond men det är ren gissning.

gör diagnos och återkom gärna med felkoder :)

Utloggad jinnarp

• Junior Medlem
  • **
Höga avgasvärden !
« Svar #22 skrivet: juli 12, 2016, 19:05:32 »
Haft bilen hos verkstad nu. Motorn lämnar inga felkoder. Men vanosen gör. Svårt att se att det skulle påverka avgasvärdena.
Däremot så misständer den och går orent/svajigt ( där kommer nog vanosen in).
Tipset var att kolla ventilspel och köra ett komptest. Men dom trodde motorn var rätt slut (26000 mil) och uppskatta att det kosta mellan 40-60k att göra vid den helt ink vanos.
Är detta en rimlig diagnos? Tycker en motor lätt borde hålla 26000 mil! Kolvringarna borde fortfarande vara täta kan jag tycka. Däremot vet jag inte hur noga tidigare ägare/verkstäder varit med ventiljusteringar, så det är väl där jag står nu.
Så vet någon vad ventilspelet ska vara på avgas och insugssidan likaså hur många kg en frisk motor ska lämna i komp är det välkommet. Får nu river jag den själv istället och ser över den. Kan tilläggas att jag har allt förtroende för verkstaden den varit på, då dom sysslar nästan enbart med BMW och själv tävlar med BMW. Däremot är jag inte intresserad av att betala dom summorna för en bil som kostar lika mycket.

Reklampartners