Halloj, bor och kör BMW i Frankrike men är inte haj på franska ännu så hoppas jag kan få lite hjälp denna väg.
Köpte för ett par veckor sedan en beggad 320D XDrive Modern Touring 2013 med 5400 mil på mätaren i jättefint skick av en fransk BMW-återförsäljare.
Endast 2 dagar och 30 mil efter jag plockat ut bilen får jag felmeddelanden i bilen 4 (!) gånger på en sträcka av ca 3 km.
Brake system failure, Tyre Pressure sensor failure, DSC-failure, Cruise control failure (alla upprepas varje gång, alltså inte ett i taget)
Ringer BMW-service från bilen som frågar om jag känner något konstigt i bilen och jag svarar nej.
Blir rekommenderad att ta mig till återförsäljaren vilket jag gör några dagar senare då detta var en lördag.
Då Tyre pressuremeddelandet uppmanar mig att kolla däckstrycket manuellt så gör jag detta och kan konstatera 2.9, 3.0 (fram), 2,7 och 2.9 (bak) i däckstryck så det är ganska spritt.
Kollar rekommenderat tryck som säger 2.0 i fram och 2.2 i bak utan last, fixar detta och startar bilens kalibreringssystem.
Felet "försvinner" och hos BMW-återförsäljaren hittar de, naturligtvis, inga fel. De rekommenderar dessutom att jag ska ha 2.5 bar runtom för det är bättre varpå jag frågar varför då BMW rekommenderar 2.0 och 2.2.......får inget bra svar.
Verkstaden fyller på 2.5 bar i alla däck.
Idag, ytterligare någon vecka senare och kanske 60 mil senare, kommer samma felmeddelanden igen!!!???
Kollar däckstrycken, 2.1, 2.2 (fram), 2.30 och 2.35 (bak).
Antingen är mekarna på denna verkstad fullkomligt inkompetenta (vilket har påpekats på forum i området) och eller så har de utrustning som är fullkomligt värdelös för jag vägrar tro att jag har däckpys i alla däck.
Har någon upplevt något liknande?
Detta är min första BMW och ska detta vara en Premium-klass bil lär det bli den sista!