Om den gamla vampyren Nosferatu fördrevs från sitt dragiga slott, och tvingades hyra ett torp mellan. Zinkgruvan och Hjortkvarn... Bil lär man behöva. Nåt som smälter in men utan att man helt måste offra sin image.
Om Kapten Nemo svalde sin bitterhet, mönstrade av och klev i land. Hyrde ett torp. Zinkgruvan, Hjortkvarn nånstans. Ska ha sig en bil, men vad?
Eller omvänt. Lagårdsarbetarn och tillfällige diverse-snörarn Skit-Anders från Munktorp ärver p g a nån juridisk ironi helt oväntat ett av dom gamla storgods där hans familj slavat i fem generationer. Godsägare! Fan då gäller det att ha nåt ståndsmässigt fordon... Går så in och börjar bända loss mässingsbeslagen på dom ovärderliga victorianska möblerna, och lägger det i en låda i garaget intill sin gamla E30.
Eller tänk om Kalle Järnberg och Jan Lööf byggde en racer där i Skrot-Nisses verkstad nånstans i Värmland i början av nittitalet... Som tyvärr stals av skurken Ture Björkman.
-
Läget är följande: Bilen är i förtvivlat behov av omsorg, inte minst håller den på att ätas upp av rost. Nästa år blir den veteran, och planen har hela tiden varit att fixa till den tills dess, men hur det skulle lösas rent ekonomiskt har hela tiden varit den stora frågan. Till saken kommer nu att jag haft en massa oväntade - d v s icke åldersrelaterade - omkostnader senaste året, vilket innebär att den disponibla budgeten sjunkit från typ noll till typ minus tretti tusen.
Jag klarar mig inte utan bil och har inte medel att byta eller betala för att få den här omlackerad. Jag tänker inte köra runt i ett vrak - eller ett nödlagat vrak. Bilen ska bli fin, och således inventerade jag mina resurser.
Budget: -30 000
Kontakter: Inga
Verktyg, lokal etc: Nej
Tekniskt kunnande: Obefintligt
Övriga tillgångar: Kreativitet, ADHD, engagemang och ett glatt humör
Borde fan gå att lösa på nåt vis, väl? Nån typ av styling som inte hänger på just lackering. I övrigt ska det vara skapligt hållbart samt lätt att underhålla, reparera och modifiera. Den ska inte stå i en utställningsmonter. Det här är familjebilen, och det fordon som jag ska pendla 2 x 5 mil varje arbetspass. Om några år hoppas jag att barnen ska få övningsköra i den, och den ska således kunna ta sig genom Shivas nålsöga, d v s Svensk Bilprovnings regelverk.
-
Idén är att looken snarare ska domineras av en massa metallblanka detaljer. Moderna grejer kännetecknas mer av att det ser helgjutet och inkapslat ut, men jag tänker satsa på att flytta ut så mycket som möjligt i friska luften, framhäva allt som normalt brukar döljas. Sen gäller det att löpa hela linan ut för att det ska bli trovärdigt. I princip betyder det, att allt som över huvud taget är möjligt för mig att göra om, det kommer jag att göra om. Den kommer inte längre att vara en E30, men till idén hör att det ändå tydligt ska synas att det är en BMW.
Varför berättar jag det här?
Inte för att få uppmuntran eller bekräftelse, utan därför att det under vägen kommer att uppstå en massa frågor gällande tekniska saker. Dom frågorna ska jag försöka samla här. Jag vill inte ägna tråden åt diskussioner om huruvida grundidén är bra eller dålig, för projektet är av nöd påkallat (även om det inte ska få hindra mig från att ha roligt under vägen). Däremot uppskattar jag om nån skulle komma med mer eller mindre flippade idéer. Även om idéerna inte går att införliva i min vision, så är det intressant att höra vad folk eventuellt kommer att tänka på.
Det var presentationen av den grundläggande idén. Jag återkommer rörande dom konkreta detaljerna.
(Fotnot: Jag brukar inte nämna bilen vid namn, men inofficiellt heter den ändå Alma för att datumet var 8/9 då jag köpte den)