Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
februari 12, 2025, 08:03:01
Startsida
Forum
Hjälp
Kalender
Media
Logga in
Registrera
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Övriga diskussionsforum
»
Övriga BMW-diskussioner
»
Styling B/D
»
Höjning
Nyheter
Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Höjning (läst 4450 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Svento
Newbie
Senior Medlem
Antal inlägg: 94
Karma: +0/-0
Höjning
«
skrivet:
april 20, 2017, 13:07:21 »
Alla sänker, men jag vill höja... Rätt mycket helst.
Dels vill jag av olika skäl ha större hjul. Misstänker att det blir nödvändigt att höja för att dom inte ska skrapa mot insidan av hjulhusena. Dels vill jag ha högre markfrigång. Utöver arbetspendlingen som är fem mil enkel resa på plant underlag, så kör jag huvudsakligen på skogsvägar. Ofta med rätt mycket i bagaget. Vill slippa höra och känna underredet skrapa mot underlaget. Föreställer mig dessutom att det skulle kunna bli lättare att ta sig fram på en något igensnöad väg om underredet kommer upp en bit.
Vad behöver jag? Jag vill ju fortfarande ha bra väghållning och stötdämpning, men det får inte bli nåt mega-projekt rent ekonomiskt. Räcker det med att byta fjädrar? Högre och styvare. Är såna delar märkes- och modellspecifika, eller kan man ta vad som helst med rätt egenskaper?
Loggat
Svento
Newbie
Senior Medlem
Antal inlägg: 94
Karma: +0/-0
Höjning
«
Svar #1 skrivet:
april 20, 2017, 13:08:49 »
En E30 gäller det alltså. 318i från 88.
Loggat
Fredrik M
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 2950
Karma: +27/-0
Kön:
Höjning
«
Svar #2 skrivet:
april 20, 2017, 19:04:46 »
Räcker förmodligen inte att bara byta fjädern, dämparen kommer att sätta stopp. Sedan har du ju problemet som blir med hjulvinklar och annat, kolla vad som händer när du lyfter upp bilen med domkraft. Kan inte tänka mig att det finns något bolt on kit för att höja en E30, som du säger de flesta vill sänka. Skulle isåfall vara om du hittar ett justerbart coilover kit som du kan skruva upp högre än bilens original höjd.
Loggat
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023
Svento
Newbie
Senior Medlem
Antal inlägg: 94
Karma: +0/-0
Höjning
«
Svar #3 skrivet:
april 20, 2017, 21:44:56 »
Okej. Nej, alltså jag kommer inte att göra nåt på impuls. Jag tror jag hittade ett par 17"-fälgar till rimligt pris. Även jag har ju noterat att det blivit populärt med stora fälgar med låga däck, och det är ju så dom här är tänkta att användas. Ifall jag köper fälgarna lär jag väl också inledningsvis köra med det konceptet.
Men alltså... Helst skulle jag ju vilja ha riktiga däck på dom - skulle det kanske kunna göras utan att höja karossen? Trots allt handlar det ju inte om mer än 25 millimeter extra i varje riktning.
Loggat
Fredrik M
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 2950
Karma: +27/-0
Kön:
Höjning
«
Svar #4 skrivet:
april 21, 2017, 10:55:49 »
Finns ju en regel om att rullomkretsen på hjulen inte får förändras mer än +/- 5%. Vet dock inte om detta endast är för att inte hastighetsmätaren skall visa helt galet och om det isåfall skulle vara ok om man också ser till att ändra utväxlingen på hastighetsmätaren så den visar korrekt hastighet.
Loggat
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023
Svento
Newbie
Senior Medlem
Antal inlägg: 94
Karma: +0/-0
Höjning
«
Svar #5 skrivet:
april 21, 2017, 12:53:44 »
10% är rätt exakt vad hastighetsmätarn visar för mycket. Förhoppningsvis tar det ena ut det andra, annars finns ju lite felmarginal även uppåt. Måste man ens ha en rättvisande mätare? Det enda man måste är väl att hålla hastigheten. Jag skulle vilja ha en som mäter knop... Men är det alltså Svea Rikes lag som reglerar ökning/minskning av rullomkretsen till 5%?
Nej alltså, jag menade snarare om det påverkar väghållningen eller om det är risk att dom slår i taket.
-
Kul att du visar just den där bilden. Den är väl det närmsta en 'steam-bimmer' jag lyckats hitta när jag sökt. Inte helt olik vissa av mina inre bilder, men min idé är lite typ... mer. Inte RAT för själva råttandets egen skull. Om jag väljer att satsa på rostrött så är det snarare för att utgöra en fond som framhäver all det metall-blanka krims-krams som jag vill hänga på.
Loggat
Fredrik M
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 2950
Karma: +27/-0
Kön:
Höjning
«
Svar #6 skrivet:
april 21, 2017, 16:05:30 »
Har liksom börjat ana att det är en steam bimmer som du har i tankarna, dags att beställa kopparplåt och nitar då eller? Är själv lite förtjust i steampunk grejen och vårt sovrum har lite sådana inslag. Dock skall det vara riktiga grejor, att bara limma på massa kugghjul på vad som helst och spraymåla det i någon kopparfärg känns sådär. Har själv lite idéer om att foliera Volvon så den ser ut som en gammal flygmaskin, alltså mängder med skarvade aluminiumplåtar och nitar. Men det finns så mycket annat man måste lägga pengarna på istället så det blir nog aldrig verklighet.
Har du tur så visar hastighetsmätaren mer rätt med större hjul, blir ju så att ju större hjul desto mindre visar mätaren.
Givetvis kommer det att påverka väghållningen men med rätt prylar går det med all säkerhet att få en bra och stabil bil, min XC70 är ju lite högre än en vanlig V70 men är väldigt stadig och fin på vägen ändå. Speciellt efter att jag fick på nya fjädrar runt om, det blir lite slitet efter 30.000 mil.
Loggat
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023
Svento
Newbie
Senior Medlem
Antal inlägg: 94
Karma: +0/-0
Höjning
«
Svar #7 skrivet:
april 21, 2017, 19:38:12 »
Har faktiskt hittat en mässingsplåt: 2000 x 800 för bara typ 400 kr! Oklart bara på vilka platser det ska vara sånt. Lister är en sak, stora plåtar betydligt svårare. Så gäller det att isolera ordentligt för att inte den vanliga plåten ska rosta. Varit inne mycket på att svetsa på plåtar, som ett lapptäcke, men mer att punkta dit hålband och på så vis dela av ytan i mindre sektioner.
Varken kugghjul, propellrar eller klockfjädrar kommer att förekomma - såvida dom inte fyller nån faktisk funktion, exempelvis om man kan synliggöra fläkten på nåt bra sätt. Inga manometrar heller, såvida dom inte faktiskt mäter nåt. Sen är det en annan sak att jag kanske kommer att leta ursäkter för att mäta det ena eller det andra. Eller ha ett vinddrivet reservaggregat för att motivera en mässingspropeller.
Kanske försöker jag gul-patinera dom kromade detaljerna (lite beroende på färgerna i övrigt). Grundidén är att inte använda mässingsspray alls, men den idén kommer jag att göra en massa avsteg från. Fälgarna blir mässingsspray, dock, kanske även synliga delar av hjulaxlar och skit. Om jag behåller vanliga grillen kommer även den gå detta öde till mötes, samt taket ifall jag behåller den vita färgen. Över huvud taget plastdetaljer som inte går att rationalisera bort, men inte som huvudsaklig lack. Under industriella revolutionen försökte man inte få saker att se ut som mässing, dom VAR av mässing. Skulle hellre rolla karossen himmelsblå, laxrosa, traktor-röd eller grågrön än spraya mässing. Jag har också funderat på att limma tyg på taket och klarlacka...
Funderat på att tapetsera karossen med aluminiumfolie. Mässingsfolie med, fast på mindre yter typ sparklåder.
Loggat
Fredrik M
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 2950
Karma: +27/-0
Kön:
Höjning
«
Svar #8 skrivet:
april 21, 2017, 20:33:05 »
Helt rätt tänkt att saker som sitter på bilen skall vara fungerande, om det sedan innebär att man mäter allt möjligt onödigt bara för att få skruva dit en mätare så är det bara häftigt tycker jag.
Lite mässingsspray måste man få lov att använda, fälgarna är ju som du säger svåra att få till annars. Jag tänkte mest på sådant krafs som man ser på nätet där de limmat ett kugghjul på ramen kring en strömbrytare för huset och sedan målat detta och tycker det är sååå steampunk.
Att fästa tyg på taket och sedan lacka genom detta för att få ett mönster är ju ett gammal beprövat trick i lowrider kretsar, har även sett en finsk steampunk Saab med pergament liknande folie över hela bilen.
Bara älskar avgasröret på denna scootern.
Antar att du har koll på vilka Jake von Slatt och Datamancer är, de två killarna har ju snickrat ihop en hel del fina steampunk grejor genom åren.
Loggat
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023
Svento
Newbie
Senior Medlem
Antal inlägg: 94
Karma: +0/-0
Höjning
«
Svar #9 skrivet:
april 22, 2017, 01:04:14 »
Jag håller på med nåt parallellt i datorn, ska bli ett komplett ikon-tema. I början funderade jag på vad som eventuellt skulle vara genomgående, exempelvis att samtliga skulle vara på nån bakgrund. Kugghjul kanske!! Men bilden blir outhärdligt liten. Så insåg jag att om Kålle och Ada (alltså Babbage och Lovelace) hade låtit designa ett UI, så hade det knappast innehållit vare sig kugghjul eller kompasser. Vi dekorerar ju inte med smart-phones. Smart-phones är då snarare själva föremålet vi dekorerar. Jag har sett ansatser där varenda liten bild ska vara nån typ av robo-squid. Utom varumärkes-ikonerna då - dom som man faktiskt använder, och som ofta är synliga i form av snabbstartare. Dom har sina normala utseenden och färger. I stället satsar jag på att få alla bilder i samma pissgula färgskala, samt så gott det går metalliskt? blanka. Mer indirekt neofuturistiskt. Snyggt och lättläst.
Men det handlar väl om driftens art. Vill man manifestera en tillhörighet eller är det introvert besatthet? Som skillnaden mellan att köpa en Batman Begins T-shirt eller en exakt kopia av Adam Wests gamla dräkt från sextitalet. Fila till örhängen i form av hålkort eller bygga en handvevad dator med roterande mässingsskiver. Köpa James Dorns autograf på eBay eller låta sina barn växa upp med klingon som modersmål. Gå i en tröja med texten I?HAJK eller faktiskt operera om sig till Bengt Alsterlind.
Skickat från min Lenovo A2016a40 via Tapatalk
Loggat
Svento
Newbie
Senior Medlem
Antal inlägg: 94
Karma: +0/-0
Höjning
«
Svar #10 skrivet:
april 22, 2017, 10:11:15 »
Haj-bilen gav mig för övrigt en grundläggande idé om hur jag ska gå vidare med frontplåten. Jag har mest sett den där från sidan, inte tänkt så mycket på hur den ser ut under kofångarn. Jag har funderat på hur jag eventuellt skulle kunna motivera lite synliga rör. Kanske skulle det kunna gå att göra nån lösning med kombinerad kofångare och ventilationskanal till bromsarna.
Loggat
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
« föregående
nästa »
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Övriga diskussionsforum
»
Övriga BMW-diskussioner
»
Styling B/D
»
Höjning
Reklampartners