Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW 523I E60 för höga avgasvärden  (läst 1119 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wilhelm02

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
BMW 523I E60 för höga avgasvärden
« skrivet: juni 01, 2021, 22:39:10 »
Tjena, har en 523i (05a) som ej gick igenom besiktningen pga för höga avgasvärden.


CO 2500 varv: 0,6 (0,2)     CO: 0,5 (0,3)


Lambda: 1,00 (0,91-01,05)   HC: 63 (200)


Var in på BMW och fick efter ca 20 min höra att kattarna var slut och att byte skulle kosta 35000. Åkte till en annan liten verkstad nära mig, mekanikern där sa att han ej trodde att den var trasig. Bilen har misstänt lite på sista tiden. Misstänkte att olja hade läkt in vid en tändspole så bytte den och problemet tycks vara löst. Då är min fråga bara om någon vet om katten kan vara slut eller om bilen går att rädda? Kör mest stadskörning så varvar sällan ur den ordentligt och när man väl varvar högt ryker den väldigt mycket. Kanske gav lite för lite info för att dra slutsatser, men hade uppskattat om någon kanske hade någon tanke om saken.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10073
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 523I E60 för höga avgasvärden
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2021, 05:00:55 »
Hej Wilhelm02

Välkommen på Bimmerpower.org
Alltid tråkigt med avgasvärden nedslag.

Har du gjort en service så att de kan kontrollerar allt? Kanske en luft slang som läcker
Kan du kolla om det finns felkoder? speciel för motorstyrelse

Det kan också vara LMM som inte fungerar länge
Känner du någon som kan koppla bilen till datorn och programmerar om blandningen luft/bensin?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad aade

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
BMW 523I E60 för höga avgasvärden
« Svar #2 skrivet: september 19, 2024, 10:36:23 »
Länge sedan det skrevs här, men jag är ny så håll till godo. Innan jag skulle döma ut katalysatorn skulle jag först bedöma vilken som är fel, det kan man se när man tar mätvärden från givaren på grenröret och den som sitter efter katalysatorn. Är det för dålig rening så kan det faktiskt vara så att du förbränner för mycket bensin, alltså att du har ett "rich condition". Dåligt luftfilter kan vara en orsak. Sedan kan du faktiskt köra den hårt en timme, (BMW TIS säger 120km/h på väg) och se till att den bränner ur olja och annat mög. Skramlar det om katalysatorn däremot så är det förmodligen kört med den.
Kontrollera lufttillförsel, byt tändstift och mät. Det ska finnas skillnad mellan före- och efterkatalysatorn i CO givarna. Du kan se detta med många skannerverktyg.

 

Reklampartners