Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E61 från 2009 misständer/går ojämnt  (läst 2090 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad NLundqvist

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
E61 från 2009 misständer/går ojämnt
« skrivet: juni 07, 2022, 20:20:14 »
Har en E61 (525i, 218 hk) motor N53 från 2009 som plötsligt börjat gå jäkligt illa emellanåt, men allt oftare.
Den verkar inte gå på alla cylindrar. Hoppar och skakar och är helt kraftlös. Jag stänger av motorn helt och startar om - problemet kan vara helt borta.
Motorlampan tänds gul ibland, för att nästa resa vara släckt, och bilen går återigen hur bra som helst.
Oftast går den bra kall - kör en sväng - ska åka hem, och då misständer den.
Sätter det inte i samband med kallt väder eller fukt.


Händer ibland att den går ojämnt från start men avhjälps i princip alltid av omstart.


Här verkar finnas gott om expertis på området och jag hoppas på lite vägledning.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10077
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E61 från 2009 misständer/går ojämnt
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2022, 18:54:12 »
Hej NLnundquist


Lite jobbigt när det händer.
Det finns olika orsaker som gör att motorn hackar.
Jag skulle byta tändstift och tändspol.
Kolla om minus batterikabel sitter fast på chassi, om den är inte riktigt fast kan det orsaka problem
När har du gjort servis?
Har du möjligheter att läsa felkoder?
Jag skrev förut en inlägg just om fel som kan orsaka ditt problem
https://www.bimmerpower.org/index.php?topic=7208.msg46997#msg46997
Hör gärna av dig.
Mvh.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E61 från 2009 misständer/går ojämnt
« Svar #2 skrivet: juni 30, 2022, 08:48:57 »
Hade en Z3 2.8 med M52 motorn som uppvisade samma symptom, på den var det vevaxelgivaren som konstrade men det kan även vara en kamaxelgivare som krånglar.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad aade

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
E61 från 2009 misständer/går ojämnt
« Svar #3 skrivet: september 19, 2024, 10:22:10 »
Länge sen du skrev och kanske har du gått vidare. Men ifall att du fortfarande lider av detta, eller att någon annan känner igen sig: kontrollera hur den går om du kopplar ur luftmassegivaren.
N53 är en kompetent motor. Den är i funktion ganska lik N52, så det finns ganska mycket kunskap kring dessa runtom på nätet. Det som säger mig att det är något relaterat till el är ditt påstående att den fungerar bra vid omstart. Det skulle kunna vara en rad orsaker, bland annat att vid uppstart så värmer den upp och förbränner mer drivmedel. När den är varm så ställer DME:n ned varvtalet något och minskar insprutningen. Men det kan även vara så att DME:n inte kan läsa av luftmassan, alternativt att den drar tjuvluft någonstans. Ett läckage test med rök brukar vara ett bra sätt att kontrollera det.

Saker att kontrollera:
1. Lufttilförsel. DME:n mäter mängden luft via luftmassegivare för att ställa spjäll i insuget för optimal blandning. Detta kan påverkas av smutsigt luftfilter exempelvis. Skulle bilen gå jämnt när luftmassegivaren är urkopplad så tyder det oftast på något annat än att givaren är trasig. Antingen är spjällen i insuget nedlusade i olja och fungerar dåligt, eller så har du god effekt av att byta luftfilter. Kan givetvis vara en trasig luftmassegivare också, men de brukar oftast slå felkoder från DME:n då.
2. Tändning. Kontrollera att tändstiften är sjyssta. Är de sotiga så byt dem. Du sliter nämligen på dina tändspolar om du har dåliga stift. Kan även vara något vajsing med tändspolar. Det verkar mindre troligt eftersom du säger att den går jämnt vid omstart, men konstigare saker har hänt. Tändstift, byt först. Det är en underhållsåtgärd. Om någon tändspole är trasig, överväg att byta allihop. Har en pajat så följer de andra snart.
3. Drivmedelstillförsel. Förmodligen spridare, annars hade du varit stillastående om pumpen lagt av. Spridarna behöver inte vara trasiga men kan behöva nya o-ringar för att hålla tätt och även göras rent. Spridare kostar runt 2000kr per styck om du köper VDO. För din motor blir det runt 12000kr i enbart reservdelar. Säkert mycket mer om du köper av BMW. Byt inte utan att du vet att de är kass, vilket jag inte tror. Men de kan atomisera dåligt på någon cylinder som blivit sotig.
4. Kamaxel. Detta märker du vid mer än bara tomgång, men din motor har en ganska avancerad styrning av kamaxlarna via VANOS (VAriabel Nockenweller Steuerung), som spänner och avancerar kamaxel på både insug och utblås via oljetryck. På exempelvis N52 så är det vanligt förekommande att solenoider som sitter under kamaxlarna blir smutsiga, särskilt när man slarvat med oljebyten. De kan bli så pass hårt nedsmutsade att de inte kan öppna och stänga. Det finns även ett par backventiler som ska hålla oljetrycket till VANOS vid uppstart och tomgång. Eftersom de drivs av oljetryck så är det faktiskt en vanligt förekommande detalj att oljefilterlocket behöver bytas. Det sitter en insats i det där oljefiltret fästes och om det lossnat, eller någon mekaniker monterat på oljefiltret dåligt eller något liknande så kan du få försämrat oljetryck. Vanligen får du då felkoder som tyder på kamaxel, inte enbart solenoider. Kontrollera isåfall att kamkedjan inte är uttjänt.
Hoppas att något av ovanstående passar in på ditt problem och att det är vad jag tror, en smärre orsak och åtgärd. Men vänta inte med att fixa det för länge. Motorn kommer att slitas och framförallt så får du en massa oförbränd soppa och medföljande olja ner i katalysatorerna och det är inte jättebilligt att reparera om det går för långt.

 

Reklampartners