Länge sen du skrev och kanske har du gått vidare. Men ifall att du fortfarande lider av detta, eller att någon annan känner igen sig: kontrollera hur den går om du kopplar ur luftmassegivaren.
N53 är en kompetent motor. Den är i funktion ganska lik N52, så det finns ganska mycket kunskap kring dessa runtom på nätet. Det som säger mig att det är något relaterat till el är ditt påstående att den fungerar bra vid omstart. Det skulle kunna vara en rad orsaker, bland annat att vid uppstart så värmer den upp och förbränner mer drivmedel. När den är varm så ställer DME:n ned varvtalet något och minskar insprutningen. Men det kan även vara så att DME:n inte kan läsa av luftmassan, alternativt att den drar tjuvluft någonstans. Ett läckage test med rök brukar vara ett bra sätt att kontrollera det.
Saker att kontrollera:
1. Lufttilförsel. DME:n mäter mängden luft via luftmassegivare för att ställa spjäll i insuget för optimal blandning. Detta kan påverkas av smutsigt luftfilter exempelvis. Skulle bilen gå jämnt när luftmassegivaren är urkopplad så tyder det oftast på något annat än att givaren är trasig. Antingen är spjällen i insuget nedlusade i olja och fungerar dåligt, eller så har du god effekt av att byta luftfilter. Kan givetvis vara en trasig luftmassegivare också, men de brukar oftast slå felkoder från DME:n då.
2. Tändning. Kontrollera att tändstiften är sjyssta. Är de sotiga så byt dem. Du sliter nämligen på dina tändspolar om du har dåliga stift. Kan även vara något vajsing med tändspolar. Det verkar mindre troligt eftersom du säger att den går jämnt vid omstart, men konstigare saker har hänt. Tändstift, byt först. Det är en underhållsåtgärd. Om någon tändspole är trasig, överväg att byta allihop. Har en pajat så följer de andra snart.
3. Drivmedelstillförsel. Förmodligen spridare, annars hade du varit stillastående om pumpen lagt av. Spridarna behöver inte vara trasiga men kan behöva nya o-ringar för att hålla tätt och även göras rent. Spridare kostar runt 2000kr per styck om du köper VDO. För din motor blir det runt 12000kr i enbart reservdelar. Säkert mycket mer om du köper av BMW. Byt inte utan att du vet att de är kass, vilket jag inte tror. Men de kan atomisera dåligt på någon cylinder som blivit sotig.
4. Kamaxel. Detta märker du vid mer än bara tomgång, men din motor har en ganska avancerad styrning av kamaxlarna via VANOS (VAriabel Nockenweller Steuerung), som spänner och avancerar kamaxel på både insug och utblås via oljetryck. På exempelvis N52 så är det vanligt förekommande att solenoider som sitter under kamaxlarna blir smutsiga, särskilt när man slarvat med oljebyten. De kan bli så pass hårt nedsmutsade att de inte kan öppna och stänga. Det finns även ett par backventiler som ska hålla oljetrycket till VANOS vid uppstart och tomgång. Eftersom de drivs av oljetryck så är det faktiskt en vanligt förekommande detalj att oljefilterlocket behöver bytas. Det sitter en insats i det där oljefiltret fästes och om det lossnat, eller någon mekaniker monterat på oljefiltret dåligt eller något liknande så kan du få försämrat oljetryck. Vanligen får du då felkoder som tyder på kamaxel, inte enbart solenoider. Kontrollera isåfall att kamkedjan inte är uttjänt.
Hoppas att något av ovanstående passar in på ditt problem och att det är vad jag tror, en smärre orsak och åtgärd. Men vänta inte med att fixa det för länge. Motorn kommer att slitas och framförallt så får du en massa oförbränd soppa och medföljande olja ner i katalysatorerna och det är inte jättebilligt att reparera om det går för långt.