Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Går ej sänka efter dämparbyte  (läst 1383 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RaggeNo1

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
Går ej sänka efter dämparbyte
« skrivet: mars 04, 2023, 20:31:01 »
523i LCI MSport 2010

Bytte bakre dämparna i förgår då original va tvärslut.
En sak jag uppmärksammat nu är att kompressorn inte jobbar när bilen startar och att den ej går att släppa ner igen med hjälp av INPA.

Provade att höja och då kickar allting igång som det ska, men ner vägrar den gå.
Även om jag försöker med "handkontroll" i INPA svarar den endast upp.
Just nu är den maxad på höjden

Någon som varit med om samma fenomen?        

Köpte "Sport"-versionen till 5-serie från GE-Parts här i Sverige.
Bör ju inte va något med det, även om jag har M Sport?!
Dämparna i fråga: https://geparts.se/sv/geparts-sport-street-stotdampare-1/geparts-sport-street-stotdampare-20/5-ser-2004-2010-e60e61/5-touring-520i523i525i530i/geparts-sport-street-gasstotdampare-bak-bmw-5-touring-520i523i52.html

Update idag:
Nu har jag bytt till justerbara stag till lägesgivarna, nollat felkoder med INPA och även låtit den stå strömlös ett tag.

Provkörde nyss och den vill iaf inte höja sig själv längre, så jag ser det som en liten vinst.

Blev dock lite förundrad när den stog med tomma bälgar - mellan däck och skärmkant var det en glipa på säkert 5cm.
Visst, dämparna är helt nya och bra mycket styvare än de som satt där.

Skickat från min A063 via Tapatalk

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10077
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: mars 06, 2023, 09:48:47 »
Tråkigt. :(
Det första jag skulle göra är att mätta dämparkroppen på den gamla och nya, ofta kommer problem därifrån.
säljarna bör kolla upp om det passar men ofta bryr sig inte om och det är köpare som får lida eller har du fått pirat dämpare
Hur är det med fjädrarna?
Jag skulle börja med att byta fjädrarna, sen kan du ser om du behöver byta dämparna
Hur är der med reglage för lastad och inte lastad?
Prata gärna med Schmiedmann, de har kompetens för att hjälpa dig.
Hör Järna av dig
Mvh.

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad RaggeNo1

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
« Svar #2 skrivet: mars 06, 2023, 10:30:16 »
Tråkigt. :(
Det första jag skulle göra är att mätta dämparkroppen på den gamla och nya, ofta kommer problem därifrån.
säljarna bör kolla upp om det passar men ofta bryr sig inte om och det är köpare som får lida eller har du fått pirat dämpare
Hur är det med fjädrarna?
Jag skulle börja med att byta fjädrarna, sen kan du ser om du behöver byta dämparna
Hur är der med reglage för lastad och inte lastad?
Prata gärna med Schmiedmann, de har kompetens för att hjälpa dig.
Hör Järna av dig
Mvh.
Har mailat säljaren och även beställt på annat ställe.
Dessa måste va längre för de är bottnade redan och bilen är inte i närheten av så låg som den ska va om dämparna vore rätt.

Skickat från min A063 via Tapatalk

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10077
  • Kön: Man
« Svar #3 skrivet: mars 07, 2023, 05:38:30 »
Hej.
Oki-doki. hör gärna av dig när du har pratat med försäljare, vill gärna höra om han har en förklaring till problemet.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners