Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Min E61 2004 Går dåligt på tomgång - Löst  (läst 1350 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martinjansson

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
Min E61 2004 Går dåligt på tomgång - Löst
« skrivet: juli 01, 2023, 15:28:32 »
Hejsan. Har en E61 2004 Som går dåligt på tomgång.

Den går jämt i några sekunder när man startar den. Sen börjar den vandrabluddra och motorn vibrerar,
Tycker att den går jämnare med AC på och även nar man trycker ner kopplingen men kan vara min inbillning.

Går helt okey i övrigt men osäker på alla hästar är på plats då jag inte haft någon 525i förut.

Får felkod P0011 och P0599. Men ingen check engine

Bilen har gått 32.000 mil och är väldigt välskött(har dock varit kärleksfull med ett rådjur på vänster sida som håller på att fixas till)

Tacksam för hjälp vart jag ska börja leta
Mvh Martin

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10077
  • Kön: Man
Min E61 2004 Går dåligt på tomgång
« Svar #1 skrivet: juli 02, 2023, 07:38:18 »
Hej martinjansson
Välkommen inne.
felkod: P0599 kan komma från termostat elektriska styrningen, det är den som öppna termostaten.
Vad det gäller felkod P0011, hittade en sida som kan vara värt att titta på: https://www.fixdapp.com/blog/p0011-code/
Kan du också kolla membranet till vevhusventilationen? Problemet kan komma därifrån.
Vi hörs.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad martinjansson

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
Min E61 2004 Går dåligt på tomgång
« Svar #2 skrivet: augusti 22, 2023, 14:09:28 »
Renoverade mitt vanossystem med nya packningar och nu går den perfekt på tomgången! En del att skruva bort men inte så komplicerat att göra och inga specialverktyg behövs.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10077
  • Kön: Man
« Svar #3 skrivet: augusti 23, 2023, 06:29:17 »
Hej martinjansson
Trevligt att du kunde fixa problem själv och överlämna tips åt andra medlemmar.
Detta kan hjälpa andra medlemmar som kan hamnar i samma situationen.
Mvh. Alain.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad aade

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
« Svar #4 skrivet: september 19, 2024, 10:31:01 »
M54 är en riktig trotjänare. Förmodligen en av BMWs genom tiderna bästa motor. Just att renovera VANOS på den är inte jättesvårt, men är man väl där och pillar så gör man gärna kamkedjebyte samtidigt. Det viktiga att vara noggrann med i fallet M54 är att man inte får spel i sidled på VANOS hjulen. Det låter dock som att du gjort ett bra jobb och då kommer det vara sjysst länge.

Reklampartners