Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Servostyrning, Servotronic  (läst 1383 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stein

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 153
  • Karma: +9/-0
  • Blue Shadow, He who follows
Servostyrning, Servotronic
« skrivet: juli 10, 2023, 14:32:01 »
Som alla vet, så är 5 serien, med några undantag, berättas det, tung på styrningen.
Och det gäller även min.
Har kikat på Servotronic som finns på några fordon.
Nu undrar jag på om det går att eftermontera eller byta styrningen till en med servotronic.
Är det någon på forumen som vet? Någon som har bytt?


Newbie.....who?  Me??

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Servostyrning, Servotronic
« Svar #1 skrivet: juli 11, 2023, 09:06:59 »
Hej Stein

På BMW, styrningen blir hårdare med hastigheten, låg hastighet kan du styra med en finger, med hög hastighet bör du hålla ratt med två änderna, det är automatisk säkerhet system som blir hårdare vid högre hastighet eller det saknar styrservoolja.
Vad det gäller bytet av styrningen till en servotronic kan jag inte svara på, skulle rekommenderar dig att slå en signal till Schmiedmann, de säkert kan svara på din fråga.
Mvh. Alain
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Stein

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 153
  • Karma: +9/-0
  • Blue Shadow, He who follows
Servostyrning, Servotronic
« Svar #2 skrivet: juli 13, 2023, 18:29:39 »
Tack Alain.
Ja du har rätt, ved hög hastighet, så är det tio i två man får hålla händerna.
Att ha dom liggande nere och hålla ratten underifrån, kräver stärka händer. :)
Att den var "tung på ratten" märket jag redan då jag köpte bilen, den kändes stadig och trygg att köra, och det är den fortfarande.
Förstår att ett lättare ratt i högre hastigheter kan ha en högre risk att få oplanerade rörelser sidovägs på motorvägen, och det är ju inte önskvärt.
Men Servotronic hade visst samma funktion, den jobbade med att stabilisera styrningen vid högre hastigheter så man fick mindre utslag på hjulen.
Styrservoolja finns, den kollas med jämna mellanrum.

Så en video på nätet där de installerade en, och jobben var rätt ok att göra, men det är inte säkert att det kortet som ledningarna skall kopplas till så motorn får styrström, om de finns i min modell.
Videon visade en annan och jag tror nyare modell.

Så jag får höra med Schmiedmann i morgon.
Newbie.....who?  Me??

 

Reklampartners