Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Oljenivå  (läst 962 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tuborg80

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
Oljenivå
« skrivet: december 10, 2023, 20:59:39 »
Visar fel nivå trots att jag bytt sensor.
Bmw 525 e60

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10073
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Oljenivå
« Svar #1 skrivet: december 11, 2023, 05:55:43 »
Hej Tuborg80.


Tråkig när de händer.
Oljenivå varning återställs inte om bilen inte registrerar att motorhuven är öppnat och sen stängs.
Du kan också kontrollera oljestickan så plaströret är helt så den går dit den skall, annars kan det vara nivåsensor i tråget och dess kablage som behöver kolla.
Va det gäller oljestickan du kan alltid köpa en sådan på skrot och testa och testa om det var din som är kass.





Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad aade

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
Oljenivå
« Svar #2 skrivet: september 19, 2024, 10:27:49 »
Länge sedan du skrev, men hur konstaterade du att du behövde byta givare? Och vilken sort använde du? Till en M54, N52, N53 eller annan i familjen skulle jag inte rekommendera att använda en billig kina kopia. Köp Hella, Bosch eller VDO. Jag tror att OE tillverkaren för åtminstone N52 och N53 är VDO (Continental). Eftersom du inte skrivit så mycket information så att man kan avgöra något i ditt fall så är det väldigt svårt att komma med något vettigt. Vanligtvis brukar de elektroniska givarna vara väldigt exakta och kan mäta på millilitern när. Betydligt bättre än en oljesticka.

 

Reklampartners