Hejsan, köpte nyligen en ny bil. En bmw e39 525d aut.
Gick utmärkt hem ifrån Örebro sen börja bilen dö när man körde dagen efter osv. Hittade då det felet som var att det kommit in fukt i motorstyrenheten och ärjat lite smått. Det gick att blåsa rent och spraya kontaktspray och bilar var hel i 3 veckor.
Nu vet jag inte riktigt vart jag ska fortsätta. Bytta i första vevan med problem, bränslepumps relä, bränslepump(under bilen), vevaxel givare ifrån meca, bränsle filter samt givare på filtret.
Får inga direkta felkoder med Biltema avläsare mer än :Fuel rail pressure sensor A circuit high.
Bilen går att starta när den stått över några dagar men sen dör bilen efter nån/några minuter. Går att starta igen efter en stund men samma fel kommer.
Har ström till huvudrelät i säkrings centralen(motorutrymmet höger bakkant). Tror jag har ström till styrenhet också, inte riktigt hittat vilka stift det är än. Men jord styrnings kabeln mellan kontaktstycke från styrenhet och relä är helt.
Kan det vara så att det är vevaxel givaren är dålig kvalite och bara gick 3 veckor? Eller bör man byta kamgivare också( har kamgivaren samma symptom som jag beskriver)? Eller är det mest troligt att något är fel i styrenheten.
Känns segt att byta styrenhet innan man vet att det verkligen är den med tanke på pris.
Känns också som att någon kan ha varit och pillat på andra saker förut eftersom motorkåpan saknas men vet inte, bilar har bara gått 14500 mil och sägs att inte varit så mycket vinterkörd(ser väldigt fin ut så kan stämma).
Har någon varit med om något liknande?
Tacksam för svar
Mvh Love